torstai 20. maaliskuuta 2014

Onnellisuuden päivä



Yhdistyneiden kansakuntien yleiskokous on julistanut 20. maaliskuuta onnellisuuden päiväksi. Päivän tarkoituksena on keskittää huomio onnellisuuden ja hyvinvoinnin tärkeyteen.
Mistä asioista sinä olet onnellinen? Mistä sinä saat iloa?

Minä olen onnellinen perheestäni. Siitä, että satuinkin tapaamaan juuri tuon miehen, jonka kanssa jaetaan samanlainen arvomaailma, mutta ollaan kuitenkin myös erilaisia ja näin täydennetään toisiamme. Siitä, että saimme nuo kaksi ihanaa ja erilaista poikaa. Toinen on lukutoukka ja nero, toinen on energiapakkaus. Varsinkin kuopus haastaa minua tällä hetkellä vanhemmuudessani ja jokainen päivä on uusi mahdollisuus kehittää vanhemmuuden taitojani ja oppia jotain itsestäni hänen kanssaan.

Olen onnellinen kodistamme, joka ei ehkä ole sisustuslehtien standardin mukainen, mutta on kodikas ja värikäs ja meidän näköinen. Olen onnellinen isosta pihasta ja puutarhasta, jota pääsen pian kuopsuttamaan.

Olen onnellinen ystävistä ja sukulaisista. Ja tästä elämäntilanteesta, jossa olen väkisin joutunut miettimään, mikä on minulle elämässä tärkeää ja mitä  haluan tehdä. Nyt näyttää, että palaset tulevaisuuden suhteen alkavat loksahdella paikoilleen. Olen valmis sulkemaan vanhoja ovia, jotta uusia voi avautua. Vielä nyt en voi edes tietää, mitä kaikkea uutta ensi syksy tuo tullessaan.

Minulle onni tulee siitä, että elämän perusasiat ovat kunnossa ja että pieniä onnenhetkiä on sopivassa määrin. Siitä, ettei arki ole liian kiireistä ja että kohtaamisen hetkiä on paljon. Minulle onnellinen arki on normaalia elämää ilonpilkahduksineen. En haikaile etelänmatkoja, kalliita merkkilaukkuja tai vaatteita. Onni ja elämä on tässä ja nyt.

Tänään olen iloinnut auringonpaisteesta, mahtavasta fillarointikelistä, terttuneilikoista, saunaillasta, loppuneesta työviikosta ja alkavasta pitkästä viikonlopusta.

2 kommenttia:

  1. Onnellisuuden aiheita on hyvä pohtia! Minäkin uskon, että onni oikeasti löytyy arjesta: omasta perheestä ja kodista, ystävistä, sukulaisista. Ja pienistä asioista: hyvästä kirjasta, lyijykynäpiirroksista lasten kanssa, siitä että flunssa alkaa helpottaa, tuoreesta leivästä, kimpusta tulppaaneja - ja ennen kaikkea siitä, että saa toisinaan vain olla ja pysähtyä miettimään tätä kaikkea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oih, tuore leipä, tulppaanikimput, hyvä kirja, niin ihania ja voimauttavia asioita elämässä.

      Kiva kun käyt kommentoimassa blogiani!

      Poista

Kommentit ilahduttavat aina!