keskiviikko 23. huhtikuuta 2014

Aarrekartta


Olen leikannut lehdistä kuvia aarrekarttaan. Unelmia ja tunnelmia.  Koostan aarrekarttaa ensi viikonlopun kurssia varten. Minulla on alkamassa Aarrekartta - kouluttaja - kurssi. Aarrekartta on mielen muutosvalmennusta. Aarrekartan avulla voi hahmottaa itselle tärkeitä asioita, unelmia. Kun unelma on selkeänä ja kirkkaana päässä, on sitä kohti helpompi mennä. Aarrekartta on työkalu, joka auttaa toteuttamaan unelmia.

Mikä tekee minut onnelliseksi? Mitä tarvitsen, jotta minulla olisi hyvä olo? Millaisia asioita olen valinnut aarrekarttaani?

Minun aarrekartassani on sana tasapainossa. Unelmoin siitä, että jatkossa kotielämä, työ ja opiskelu ovat hyvässä tasapainossa. Ja että olen itse tasapainossa. Oman itseni kanssa.

Unelmoin siitä, että minulla olisi jatkossa aikaa tehdä parempaa ruokaa. Haluaisin panostaa ruuanlaittoon, kokeilla uusia ruokaohjeita ja makuja, leipoa sämpylät itse useammin ja ottaa myös poikia enemmän mukaan kokkaamiseen.

Toivon, että tulevaisuus on minulle menestystarina. Tällä en tarkoita sitä, että minun pitäisi saada hurjia rahasummia. Vaan sitä, että tulevaisuus olisi itselleni menestystarina. Voisin olla tyytyväinen tekemiini päätöksiin ja ratkaisuihin. Jatkossa olen entistä enemmän "oman elämäni kirjoittaja", olen itse luomassa ja tekemässä omaa "menestystarinaani".

Välillä tuntuu, että elämä on liian kiireistä. Moni asia menee ohi, kun sitä ei ehdi edes huomata. Haluaisin ihastua mahdollisuuksiin. Nähdä asioiden eri puolia, aistia, kokea, tuntea. Huomata pieniä yksityiskohtia. Nauttia ja elää täysillä. Hämmästyä. Elää aidosti eikä turtuneena kaikkeen paljouteen.

Unelmoin kodin muuttumisleikistä. Siitä, että vihdoinkin saisimme tapetoitua takkahuoneen. Ehkä aloitettua olohuoneen tapetointia. Maalattua esikoisen huoneen seinä. Hankittua uusi matto olkkariin. Ja uusi sohvasänky takkahuoneeseen.

Virkistävää voimaa toivon. Sitä, että olisi aikaa panostaa omaan hyvinvointiin ja voimaantumiseen. Elinvoimaa. Sekä fyysistä että henkistä.

Kuten olen jo aiemminkin vihjaissut, olen tekemässä elämässäni suurta liikautusta. Liikautusta, joka on vaatinut paljon miettimistä. Paljon rohkeutta. Paljon uskoa siihen, että asiat kyllä järjestyvät. Tämän vuoden alussa tapahtui jotain, joka laittoi minut pohtimaan asioita. Nyt kun ajattelen asioita taaksepäin, se onkin tapahtunut jo paljon aikaisemmin. Ehkä vuosi sitten, ehkä jo aiemmin.

Reilu vuosi sitten olin itse aarrekarttakurssilla tekemässä aarrekarttaa. Nyt huomaan, että moni silloinen unelmani on toteutunut.

Silloin unelmani liittyvät yhteisöllisyyteen. Yhdessä. Unelmoin kässäkerhosta. Syyskuussa aloitin kässäkerhossa Korson asemalla.

Lisää energiaa. Parempaan uneen. Luonnollisesti hyvä olo. Viime kesänä aloitin taas kuntoilun. Lenkkeilyn ja ohjatut ryhmäliikuntatunnit. Aloin kiinnittää huomiota ruokavaliooni. Ja myös henkiseen hyvinvointiini. Innostuin elämäntaidollisista kursseista. Ja mindfulnessista.

Olen kiitollinen. Mielenrauhaa. Näitä harjoittelen koko ajan. Jotta osaisin olla kiitollinen siitä, mitä jo on eikä mieleni lähtisi haaveileman sellaisista asioista, jotka ovat nyt tässä elämäntilanteessa mahdottomia. Etten olisi kateellinen enkä katkera. En halua olla peruspessimisti vaan nähdä myös asioiden valoisia puolia. Tässä on ollut iso opettelu, lapsuuden kotini perimä on aika negatiivissävytteinen.

Onni. Rakkaus. Tärkeitä asioita, liittyvät erityisesti perheeseeni. Mieheen, lapsiin, elämäni tärkeimpiin asioihin. Ihmisiin, joille haluan antaa oikeasti aikaani. Onni ja rakkaus eivät ole unelmia. Ne ovat voimaannuttavia asioita, jotka ovat läsnä koko ajan, joka päivä, päivästä toiseen. Arkena ja pyhinä. Tässä ja nyt.  Eilen, tänään ja huomenna.


Mistä sinä unelmoit? Onko aarrekartta sinulle tuttu menetelmä? Millaisia kuvia ja sanoja sinun aarrekarttaasi tulisi?

Lisätty 30.6. Koska tähän postaukseen tullaan usein googlen avulla, haluan nyt valmiina aarrekarttaohjaajana kirjoittaa muutaman lisäyksen tähän postaukseen. Olen kevään aikana opiskellut aarrekarttaa lukemalla ja tekemällä harjoittelukarttoja ja  pitänyt harjoittelukurssin. Opinnot ovat auttaneet minua oivaltamaan, että nämä aiemmin tekemäni aarrekartat ovat enemmänkin "kivoja kuvakollaaseja", joihin olen kerännyt  minun elämääni ja toiveisiini sopivia kuvia ja lauseita. Varsinaisissa aarrekartoissa kiinnitetään enemmän huomiota kuviin, sanoihin ja niiden muotoihin ja sijoitteluun eikä niissä vain räiskitä kivoja kuvia paperia täyteen. Ohjattu aarrekarttakurssi voi auttaa saavuttamaan unelmat tehokkaammin kuin vain kivojen kuvien liimaaminen kollaasiksi. Toki näistä kuvakollaaseistakin voi joku asia toteutua kuten minulle itsellenikin on käynyt.


ps. ylemmässä kuvassa oleva kamera liittyy siihen, että unelmoin oppivani ottamaan kivoja valokuvia blogiani varten. Nyt suurimman osan kuvista on ottanut joko mies tai esikoinen, kun mun kuvat ovat...no sumeita, pimeitä, tärähtäneitä, ylivalottuneita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilahduttavat aina!