lauantai 21. kesäkuuta 2014

Treffit itseni kanssa



Minä järjestän säännöllisesti treffejä. Treffejä itseni kanssa. Silloin olen itsekseni. Istun nojatuolissa, makaan sohvalla tai viltin päällä ulkona. Kuuntelen itseäni. Omaa kehoani. Mietin, missä olen, mistä tulen, minne menen. Annan aikaa ajatuksille. Ja hiljaisuudelle. Sisäiselle äänelleni.

Kaipaan hiljaisuutta ja rauhaa. Olen aiemmin ollut ihminen, joka on täyttänyt kalenterinsa tupaten täyteen. Aina on ollut tuhat rautaa tulessa. Nytkin elämässä on monta asiaa menossa. Mutta nyt ymmärrän panostaa myös itseeni ja kiireestä palautumiseen. On tärkeää, että on aikaa myös kuulostella itseään. En ole aina ymmärtänyt sen tärkeyttä. Minulla on ollut elämässä ajanjakso, jossa ajattelin, että mitä täydempi kalenteri on, sitä parempi. Sitä tärkeämmäksi tunsin itseni. Ehkä en myöskään uskaltanut pysähtyä ja kuunnella ja kuulla itseäni. Oli helpompaa olla vain koko ajan menossa.


Joskus on pelottavaakin pysähtyä ja huomata, kuinka väsynyt keho on. Miten minulla ei ole ollut aikaa huomata näitä kehoni viestejä. Kuinka olen ohittanut itseni ja vaan painanut tukka putkella eteenpäin. Kuinka olen vain napannut särkylääkkeen päänsärkyyn pysähtymättä sen tarkemmin miettimään että mistähän päänsärky johtuu. Tai olen yskinyt läpi kevään ja ollut voimaton, mutta olen vain härkäpäisesti mennyt eteenpäin kunnes on ollut pakko pysähtyä kun kuumetta on lähes 40 astetta. Keuhkokuume teki pakkopysäytyksen muutama vuosi sitten ja vei minut kolmeksi viikoksi sängyn pohjalle. Voi kuinka paljon minulla onkaan esimerkkejä tilanteista, joissa olen täysin jättänyt huomiotta itseni ja kehoni viestit.


Treffit itseni kanssa voivat liittyä myös siihen, että teen jotain, mikä on minusta kivaa ja voimaannuttavaa. Menen Rosen-terapiaan, metsään kävelylle, teen mindfulness -harjoituksia. Syön kirsikoita ja mietin elämää. Teen asioita, joissa olen kontaktissa itseeni, omaan mieleeni ja kehooni.

Nyt juhannuksen aikaan on ollut aikaa treffeille itseni kanssa. Olen kuunnellut cd-levyltä mindfulness harjoituksia. Olen maannut sängyllä ja miettinyt asioita. Olen istunut ulkona (ja palellut) ja katsellut ihanaa pihaamme. Olen pysähtynyt ja nauttinut. Järjestätkö sinä treffejä itsesi kanssa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilahduttavat aina!