tiistai 1. heinäkuuta 2014

Bloggaamisesta

Aloitteleva bloggaaja seuraa innolla bloginsa tilastoja. Tällä hetkellä blogini ylivoimaisesti suosituin teksti on Käsityökortteli - kiertue. Seuraavaksi suosituin teksti on Kotoliving ja Huili ne yhteen soppii. Vanhemmista teksteistä  Suosikkeja omasta lapsuudesta ja Lapsimessuilla ovat olleet paljon klikattuja tekstejä. Vähiten luettu teksti on ollut Animaatiokurssilla.

Blogiini on tultu mm. hakusanoilla: taikasaappaat, mainio lapsimessut, janna rantala, minna tervamäen metodit, lapsimessuilla, polkka jamin huvilamallisto, risto räppääjä ja peacock, baktus huivin ohje, kidd.o lehti, pitsimatto, vauvalahja porvoo, äiti älä tottele, tuire salminen mindfulness, paten aikakirjat ja arkikuvahaaste apua. Mietin, että saikohan googlaaja apua arkikuvahaasteeseensa blogini kautta. Sen tiedän, että se henkilö joka tuli blogiini hakusanalla "telfast hinta" ei saanut apua ongelmaansa. En ylipäänsä ymmärrä, miten joku on tullut blogiini sillä hakusanalla, sillä kun itse laitan googleen "telfast hinta", niin en todellakaan saa omaa blogiani sieltä hakutulokseksi. Myöskään hakusanoilla "taikasaappaat laulu" blogiini tullut ei löytänyt aiheeseen sopivaa tekstiä. Ja tajusin että todellakin sellainen laulu on olemassa kuin Taikasaappaat (laulun esittää Pulputinpannu). Blogiini on myös tultu hakusanoilla: "lapsi valittaa vatsakipua henkistä". Mystistä, että juuri minun blogini on tullut hakutulokseksi. Se herättää huvitusta, että blogiini on joku tullut myös haulla "irtisanoin itseni töistä, miten kertoa miehelle". Kuten myös haulla "odotus piereskely".

Suomen lisäksi blogissani on käyty ainakin Etelä-Koreasta, Ruotsista, Yhdysvalloista, Romaniasta, Ukrainasta, Ruotsista, Saksasta, Venäjältä, Latviasta, Ecuadorista ja Venezuelasta. Ukrainan lukija / lukijat käyvät säännöllisesti blogissani. Pystyn seuraamaan myös sivuni katseluita selaimittain ja käyttöjärjestelmittäin.

Koska blogini on muutaman blogin "julkisella" lukulistalla (Kaikesta huolimatta....hyvää elämää, Kasvun ilo!, Lumiomena, Pihi nainen),(kertokaa, jos Taikasaappaat on vielä jonkun muunkin blogin lukulistalla) niin jonkin verran blogiini tullaan niiden kautta. Lisäksi jos olen käynyt kommentoimassa jossakin blogissa, niin sieltä on saatettu tulla vastavierailulle. Tosin läheskään kaikki eivät ole näin tehneet. Erään nettipalstan kautta tänne tulee myös jonkin verran kävijöitä, blogini nimi näkyy siellä allekirjoituksessani ja jonkin kirppispostauksen olen myös linkannut sinne sivulle. Linkkasin tekstin "Elämän uusia tuulia" facebookiin ja fb:n kautta tuli sinä päivänä paljon ystäviäni lukemaan sen tekstin. Käsityökortteli - kiertue teksti linkitettiin ilmeisesti useampaan fb -sivuun ja myös Käsityöyrittäjien sivustolle ja näiden kautta siihen tekstiin on tullut hurja määrä lukijoita. Muutama päivä sitten huomasin, että Raisa Cacciatoren nettisivulta oli tultu blogiini ja kappas, siellä todellakin mainitaan minun blogini.

Blogillani on tällä hetkellä 14 lukijaa, joista 12 on julkisia lukijoita.  Lisäksi oletan, että muutama ystäväni käy lukemassa blogiani. Olen ollut tosi iloinen jokaisesta blogiini tulleesta kommentista. Jokaisesta uudesta lukijasta olen ollut superhyperiloinen. Lisälukijat eivät olisi pahitteeksi, on aina kivempaa, jos vuorovaikutusta on enemmän.

Aloitin blogin oppiakseni jotain uutta. Halusin oppia käyttämään bloggeria, halusin oppia ottamaan valokuvia ja käsittelemään niitä.  Jotain olen jo oppinut, mutta vielä paljon opeteltavaa on myös edessä. Perustin blogin myös siksi, että olin haaveillut siitä jo pari vuotta. Ja myös siksi, että jotain jäisi muistiin näistä ajoista, kun elämässäni on tapahtumassa isoja asioita. Kun tarvitsen Taikasaappaita, jotka kuljettavat minua eteenpäin. Ja oikeasti tämä bloggaaminen on ollut kivaa! Välillä mietityttää, mitä kerron itsestäni ja perheestäni. Sen rajaan, ettei pojista ole blogissa tunnistettavia kuvia. Myöskään mies ei esiinnyt blogissani muuten kuin ehkä pienenä tekstimainintana. Blogini on ollut sekalainen sekoitus kaikenlaista ja sellaisena se tulee myös jatkumaan. Jatkossa tulen kirjoittamaan vielä enemmän vanhemmuudesta, kasvatuksesta ja hyvinvoinnista.

Bloggaan läppärillä. Minulla ei ole kivaa läppäripöytää vaan ihan ruokapöydässä hoidan bloggaamisen. Kuvaan Canonin järjestelmäkameralla ja kuvia käsittelen GIMP-kuvankäsittelyohjelmalla. Ja nyt viime aikoina olen ottanut blogini kuvat itse, alussa mies ja esikoinen toimivat kuvaajina. Hyvä minä!

Minusta olisi kiva kuulla, miksi juuri Sinä käyt lukemassa blogiani? Minulla on postausideoita jonoksi asti, mutta toki otan mielelläni vastaan myös postaustoiveita!

ps.  Ai niin, blogilistallekin liitin blogini joku aika sitten.

16 kommenttia:

  1. Olipas mukavaa luettavaa, miten saat selville nuo millä hakusanoilla blogiisi on eksytty?

    Blogisi on mielenkiintoinen ja aihealueet myös itseäni koskettavia. Joihinkin blogeihin vain jää koukkuun ja niin on minulle tapahtunut sinun blogisi kanssa. Kirjoitat selkeästi ja sujuvasti :)

    Olen myös erittäin iloinen muutamasta virallisesta lukijastani ja jokaisesta kommentista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos viestistäsi! Minä seuraan jatkuvasti blogini tilastotietoja ja hakusanoja. Kun menen kohtaan omat blogit, sieltä näen ne kohdasta tilastot - liikenteen lähteet (nämä näkyy minulla vasemmassa laidassa) ja sitten painan vaikka päivä - kohdasta (nämä taas näkyy minulla ylälaidassa). Nyt blogiini on tultu hakusanoilla kesälomasuunnitelmia, mindfulness luokkahuoneessa, aarrekartta onneen, huili lehti ja lastenvaateblogi (ehkä mun blogi ei nyt ole ihan paras mahdollinen hakutulos tähän...). Olikohan nämä nyt selkeät ohjeet? En osaa sanoa, tuleeko kaikissa koneissa / ohjelmilla samalla tavoin, mutta minulla ainakin tulee tilastot ja hakusanat noin.

      Poista
    2. Haun avainsanat:ko ovat näitä hakusanoja millä blogiani on haettu esim. googlesta?
      Kiitos selvennyksestä :)

      Poista
    3. Kyllä, haun avainsanat ovat niitä sanoja, joilla blogiin on päädytty googlen kautta.

      Poista
  2. Minua kiinnostaa kirppisjuttujen lisäksi taviselämä tavisihmisten budjeteilla ja lisäksi nuo lapsiasiat mielenkiintoisia, vaikkakin itse bloggaan lähinnä sisustus-ja kirpparijuttuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä eletään erittäin tavallista lapsiperhe-elämää (tosin mun lapset ovat jo isompia kuin monella bloggaajalla). Ollaan aika pihejä, minulla on tulossa aleostospostaus pian, kunhan ehdin kuvata ostokset. Minäkin aika ajoin bloggaan kirppis- ja sisustusjuttuja, jatkossa luultavasti enemmän vanhemmuus- ja hyvinvointiaiheisia juttuja. Ja nyt kesällä tietenkin hyödynnän puutarhaamme valokuvissa.

      Poista
  3. ja taviksella tarkoitan tavallista lapsiperheen arkea :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, meillä on hyvin tavallista lapsiperhearkea. Ja tästä tavallisuudesta on tulossa postauksia, tosin nyt kesällä myös varmasti lomareissuistamme.

      Poista
  4. Mun blogiini on tultu mm. hakusanoilla "en jaksa kahden lapsen kanssa", "hermojen menetys lasten kanssa" ja "mies ei jaksa lapsia". Toivon totisesti, että löysivät jotain...

    VastaaPoista
  5. Kolmatta kertaa kirjoitan jo tätä kommenttia, toivottavasti nyt onnistuu, minne lie aina hävinnyt...

    Mutta siis... minä luen blogiasi koska kirjoitat tavallisesta elämästä, tavallisista lapsista ja tavallisista kokemuksista. Sinä et kuitenkaan ole tavallinen, olet ottanut ison hypyn pois entisestä ja suuntaat kohti omia unelmiasi. Tästä syystä et ole minun silmissäni tavallinen, ja tästä syystä luen ja seuraan mielenkiinnolla tekstejäsi.

    Kiitos kirjoituksistasi, minulla ei ole toiveita postausten suhteen, kirjoitat mistä kirjoitat, luen joka tapauksessa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sanoistasi. Sinulla on kyllä kirjoittamisen lahja, osaat aina asettaa sanasi niin loistavasti.

      Poista
  6. 1. tilaaja ilmoittautuu :D

    Kaikki mitä olen ehtinyt lukemaan on herättänyt ajatuksia. Ehkä se, että elämme aika samaa vaihetta lastemme kanssa lisää kiinnostusta lukea, mutta itsensä kehittäminen, vanhemmuus kiinnostavat erityisesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    2. Äh, sähelsin nyt vastaukseni kanssa ja sain sen poistettua....mutta kiva jos blogini on herättänyt ajatuksia. Vanhemmuudesta ja itsensä kehittämisestä tulee tekstejä jatkossakin, sen lupaan.

      Poista

Kommentit ilahduttavat aina!