sunnuntai 27. heinäkuuta 2014

Lapsiperheen Tartto

Tartto on Viron toiseksi suurin kaupunki. Se on Viron vanhin ja Pohjois-Euroopan vanhimpia kaupunkeja. Tartto on kaunis ja sympaattinen. Siellä on mukava rauhallinen tunnelma, kauniita vanhoja rakennuksia ja kivoja lapsiperhekohteita. Tässä kootusti meidän perheen vinkkejä Tarton matkalle. Matkailijoina siis äiti, isä ja pojat 11 v ja kohta 9 v.

Matka Tarttoon ja majoittuminen:

Tarttoon pääsee Suomesta lentäen tai Tallinnasta bussilla, junalla tai omalla autolla. Me matkustimme bussilla Tallinnasta. Matka-aika oli n. 2.5 tuntia. Bussit ovat nykyaikaisia ja hyvin ilmastoituja eikä mitään neuvostoaikaisia rotiskoja. Matkoja on vähän eri hintaisia, me matkasimme 6 euron vuoroilla. Eli halpaa matkantekoa.

Meillä oli yösijana Hotelli Tartu. Hotelli oli sijainniltaan tosi hyvä, aivan keskustassa, bussiaseman vieressä. Ahhaa-tiedekeskus näkyi hotellimme ikkunasta, joten sinne oli tosi lyhyt kävelymatka. Muutenkin kaikki oleellinen oli kävelymatkan päässä. Lõunakeskus oli ainut paikka, johon menimme bussilla ja sinnekin kulki ilmaisbussi - aivan hotellimme vierestä. Perhehuone oli tilava. Aamupala ei ollut niin runsas kuin monissa muissa hotelleissa, mutta kyllä me mahat täpötäyteen saimme. Dorpat hotelli on aivan lähellä Tartu-hotellia. Toki Tartossa on paljon muitakin hotelleja, hostelleja ja majataloja.

Lapsiperheiden matkakohteita:

Ahhaa-tiedeskus lienee Tarton suurin vetonaula lapsiperheille. Siellä oli paljon toiminnallisia juttuja, joissa itse pääsi kokeilemaan ja tekemään. Oli ajosimulaattoria, vesileikkejä, muistitestiä, peililabyrinttiä, sijoituspeliä, maanalaista seikkailua. Luonnonsalissa pystyi seuraamaan muurahaisten elämää ja vastakuoriutuneita tipuja. Siellä oli myös iso akvaario. Tiedekeskuksessa on myös tiedeteatteriesityksiä ja planetaario.

Ahhaa-tiedekeskuksen lippu on koko päivän voimassa. Sinne voi mennä uudelleen samana päivänä. Mekin kävimme välillä syömässä hotellilla ja mies ja pojat lähtivät vielä uudelleen tiedekeskukseen minun suunnatessa Lelumuseoon. Tiedekeskus on kiva kohde, johon kannattaa varata aikaa useampi tunti.

Vastaavanlaisissa paikoissa olemme käyneet aiemminkin. Tutuksi ovat tulleet Södertäljessa Tukholman lähellä oleva Tom Tits Experiment, Kööpenhaminassa oleva Experimentarium ja tietenkin kotikaupunkimme Heureka.

Batuudikeskus Up on trampoliinikeskus, jossa on trampoliinien lisäksi kiipeilypaikkoja, pomppulinna ja muutama peli. Poikia viehätti se, että sai luvan kanssa pomppia trampalta toiselle ja myös seinillä oleville trampoille ja paikassa oli myös volttimonttu, johon sai tehdä voltteja / muuten vain hyppiä sinne. Suomessa hoplopeissa yms. on kielletty kaikki tramppatemput ja tämä on välillä pänninyt poikia. Tunnin pomppiminen maksoi 2.5 euroa, kolmen tunnin lipun olisi saanut 6 eurolla ja koko päivän pomput olisi saanut 8 eurolla.

Lelumuseossa kävin itsekseni. Mies ja pojat halusivat mennä vielä uudelleen Ahhaa-tiedekeskukseen ja minä kävelin vanhan kaupungin läpi lelumuseoon. Lelumuseossa oli esillä leluja "aikojen alusta" tähän päivään saakka. Oli nukkeja, nalleja, autoja, lentokoneita, junia. Ulkona oli pieni leikkialue ja myös sisätiloissa vintillä oli leikkialue, jossa voi pukeutua rooliasuihin, leikkiä leluilla tai vaikkapa esittää nukketeatteria. Oli ehkä hyvä, että menin lelumuseoon itsekseni, luulen ettei tämä kohde olisi osunut poikien suurimpiin kiinnostuksen kohteisiin, vaikka kiva olikin. Pienemmille lapsille / lapsille, joita kiinnostaa tutkia ja katsoa vanhoja leluja, lelumuseo on varmasti kiva perhekohde.

Toomemäki oli kaunis. Istuin siellä puistonpenkillä ja mietin, että jos syksyn aikana tulee väsyneitä hetkiä, silloin kun on synkkää ja pimeää, silloin muistelen niitä hetkiä kun istuin täällä. Kun ympärillä oli kaikkea kaunista, sää mitä parhain ja oma mieli lepäsi. Lapsille Toomemäellä oli pieni leikkipuisto. Toomemäeltä on upeat näköalat ja goottilaistyylisen kirkon rauniotornit näyttivät hienoilta.

Lõunakeskuksessa on seikkailupuisto  ja Ahhaa-tiedekeskuksen 4D-elämyskino. Pojat kävivät molemmissa. Seikkailupuiston radat kulkivat kauppakeskuksen katonrajassa (sisätiloissa olevan luistelukentän yläpuolella). Tasoja oli kolme: helppo, keskitaso ja vaikea. Vaikea taso oli suunnattu yli 13-vuotiaille. Meidän 11 v esikko suoritti vaikeimmankin tason tosi näppärän tuntuisesti. Pienemmältä pojalta jäi vaikeimmasta tasosta menemättä kaksi radanpätkää, mutta muuten hänkin selvisi siitä hyvin. Lopussa oli pitkä vaijeriliuku yli koko luistelukentän (tämä oli lisämaksusta). Viime kesänä kävimme Pärnun lähellä Valgerannan seikkailupuistossa, jossa oli vastaavia ratoja, mutta ulkona. Myös Tartossa olisi ollut ulkoseikkailupuisto, mutta sinne emme nyt tällä reissulla ehtineet.

Lõunakeskukseen pääsee ilmaisbussilla, joka kulkee Tasku-kauppakeskuksen (ja Tartu- ja Dorpat-hotellien) vierestä noin puolen tunnin välein.

Kasvitieteellinen puutarha oli tosi kiva. Kyseessä on Baltian kasvitieteellisistä puutarhoista vanhin. Puutarhassa kasvaa yli 6000 eri lajia. Siellä oli polkuja, joiden varrella pystyi ihastelemaan kukkaloistoa. Pienemmille lapsille jo varmaan pelkkä puutarhassa kulkeminen on elämys, osa kukista kun on isompia kuin lapset itse ovat. Puistossa oli pieni leikkipuisto ja toki poikien piti kokeilla myös puiston muurille kiipeämistä ja sieltä pois tuloa (sitä en tiedä, kuinka sallittua tuo oli...). Ulkopuutarhassa liikkuminen on ilmaista, sisälle kasvihuoneisiin meno olisi maksanut. Me ei tällä kertaa ehditty sisälle. Minulle kasvitieteellinen puutarha oli yksi Tarton parhaimmista kohteista. Pojat nostivat Ahhaan, Batuudikeskuksen ja Lõunakeskuksen paremmiksi.

Leikkipuistoja:

Leikkipuistoja oli ainakin Kaubamajan vieressä, Toomemäellä ja Kasvitieteellisessä puutarhassa. Kaubamajan vieressä ollut oli isoin, kasvitieteellisessä puutarhassa tosi pieni, mutta silti pojat saivat siellä aikaan ihan hyvät leikit. Tartossa on varmaan muitakin leikkipuistoja, mutta nuo ehdimme löytää meidän suht lyhyen visiittimme aikana.

Meidän perhe suosittelee Tartto-lomaa kaikille lapsiperheille! Aurakeskus vesipuisto jäi meiltä kokematta, koska se oli suljettu heinäkuussa. Muuten luultavasti kävimme ne kohteet, joissa lapsiperheet yleisimmin Tartossa käyvät. Toki fiilistelimme myös vanhaa kaupunkia ja kävelimme Emajoen rantaa. Oli niin kaunista ja niin kesäistä.

ps. ennen matkaa kannattaa lukea Mika Väyrysen kirjat Oranssi polkupyörä ja Hopeinen aarrearkku.

Myös edellisessä postauksessa on kuvia Tartosta.

1. Onpas kivoja kohteita lapsiperheille Tartossa. Itse en ole käynyt siellä lainkaan ja meidän pojilta on vielä koko Viro Tallinna mukaanlukien kokematta. Ensi kesäksi olinkin vähän ajatellut, että Viro voisi olla matkakohteemme. Olin ajatellut mennä omalla autolla, mutta pitänee harkita, että mekin lähtisimme matkaan busseilla.

Hyvät vinkit :)

1. Minäkin olin yllättynyt kuinka paljon Tartossa on lapsiperhekohteita. Ajattelin etukäteen, että siellä on Ahhaa-tiedekeskus ja ehkä joku muu paikka. Mutta siellähän oli vaikka mitä kivaa. Tallinnassa on myös tosi paljon kivoja kohteita. Viime kesänä kävimme Pärnussa ja sielläkin oli vaikka mitä rannan lisäksi.

Meidän pojat ovat reippaita kävelemään ja me liikumme paljon julkisilla kulkuvälineillä, siksi tuntui luontevalta lähteä reissuun bussilla. Myös viime kesän Pärnun matka tehtiin bussilla.

2. Millä kielellä tuolla pärjää?

1. Englannilla, suomen kielellä myös ihan hyvin. Ja jonkin verran on tullut viron kieltäkin opittua, kun ollaan sen verran monta kertaa käyty Virossa. Erityisen tutuksi on tullut sana friikartulid (= ranskanperunat), pojat kun tilaa niitä joka paikassa...

3. Minun kotikaupunkini!

Olen käynyt kaikissa paikoissa, joista olet ottanut kuvia. Kävin itse asiassa viime viikonloppuna itsekin siellä.

www.minajamuud.blogspot.fi

4. Kiitos, olipas kiva ja kattava postaus! Tuo trampoliinikohde on varmasti meidänkin lasten mieleen ja varmaan käymme myös seikkailupuistossa, ellemme käy siellä Tallinnan lähellä. Hupaisaa, että Virossa on noita seikkailupuistoja vähän joka paikassa :D

1. Tein tarkoituksella kattavan postauksen, jotta siitä olisi iloa Tartoon matkaajalle. Itse kun keräsi niin monesta eri kohteesta tietoa ennen kuin Tartoon menimme.

Virossa seikkailupuistoja on tosiaan joka mutkassa. Nythän ne ovat Suomessakin yleistyneet, ainakin pääkaupunkiseudulle niitä avataan koko ajan lisää.