tiistai 29. heinäkuuta 2014

Ole itseäsi varten


Olen lukenut Rick Hansonin kirjaa Kehitä buddhan aivot. 52 helppoa harjoitusta. Heti ensimmäinen luku pysäytti. Ole itseäsi varten. Monille tämä on vaikeampaa kuin miltä kuulostaa. Meistä monet on kasvatettu ajattelemaan, ettei omalla itsellä ole niin suurta merkitystä kuin muilla.


Kuvittele, millaista on olla hyvä ystävä jollekin toiselle ihmiselle. Mieti sitten, olenko minä sellainen ystävä itselleni?

Minä en ainakaan ole ollut. Olen ollut aivan liian ankara itselleni. Olen vaatinut itseltäni paljon, pitänyt itseäni puutteellisena ja vähätellyt sitä, mitä saan aikaan. Edelĺeenkin näin tapahtuu. En aina huomaa niitä 20 asiaa, jotka olen saanut aikaiseksi. Huomaan sen yhden, joka jäi tekemättä. Välillä soimaan ja sätin itseäni mielessäni niin paljon etten kenellekään muulle tekisi samoin. Mutta omalle itselleni teen. Tällä hetkellä sentään tiedostan tämän asian, on myös ollut elämän vaiheita etten ole tajunnut tätä ollenkaan.


Rick Hanson pyytää jokaista kysymään itseltään useaan kertaan päivän mittaan: "Olenko nyt itseni puolella? Pyrinkö toimimaan oman etuni mukaisesti?" Hyviä tilanteita näille kysymyksille ovat esimerkiksi kun itsellä on paha olla tai kun joku painostaa itseä tekemään jotain. Itseltään voi kysyä: "Mitä nyt olisi parasta tehdä, kun olen itseni puolella?". Ja tehdä sitten se niin hyvin kuin osaa.

Itseä varten oleminen tarkoittaa sitä, että välittää itsestään. Kun pitää hyvää huolta itsestään, on myös enemmän annettavaa toisille.

Kiitos Rick Hanson kun taas palautit mieleeni nämä asiat. Olen itseäni varten. Olen omalla puolellani. Pidän huolta itsestäni.

ps. kuvat ovat  Tartosta

7 kommenttia:

  1. Ihana kirjoitus ja kauniit kuvat! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Minäkin pidän noista kuvista, ovat miehen ottamia ja löytyivät kun selailin Tarton matkamme kuvia.

      Poista
  2. Hei, Ihana blogi Sinulla! :) Löysin blogisi juuri, ja kirjoitat kyllä niin osuvista asioista, itsensä (ja kanssaihmisten) kuuntelemisesta ja tietoisesta rauhoittumisesta, jotka ikävä kyllä eivät nykyajan kiireessä ja tehokkuutta korostavassa yhteiskunnassa ole niitä päällimmäisiä arvoja.. Näitä asioita itsekin paljon pohtineena ja arvostavana, blogisi oli mahtava löytö! :) Täytyy kahlailla tekstejäsi läpi ihan ajan kanssa. Ja onnea Sinulle uuteen yritykseesi! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, kaunis kiitos sanoistasi blogini suhteen! Olen pyrkinyt blogissani aitouteen ja kirjoittamaan sellaisista asioista, joita itse olen paljon pohtinut ja joita työstän elämässäni koko ajan. Tervetuloa toistekin blogiini!

      Poista
  3. Ensinnä kiitos sanoistasi blogini suhteen! Täytyy tutustua myös sinun blogiisi. Minussa on paljon perfektionistin piirteitä. Näistä piirteistä on ollut myös hyötyä elämässä kuten vaikkapa juuri nyt kun olen perustanut yritystä. Mutta paljon myös haittaa. Siksi yritän ihan koko ajan muistuttaa: Ole itseäsi varten. Rakasta itseäsi. Olet ihana ja täydellinen juuri sellaisena kuin olet.

    VastaaPoista
  4. Onneksi olkoon ja tsemppia yrityksellesi! Itseä on kiinnostanut aina oman yrityksen perustamisen, olisikin mukava kuulla kokemuksiasi siitä blogissasi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotain yritysjuttuja olen aika ajoin kirjoitellut, viimeksi taisin kirjoittaa Yrittäjän päivänä tekstiä. Sitä ennen olen ainakin kirjoitellut liiketoimintasuunnitelman teosta jotain. Varmaan jatkossakin aika ajoin kirjoittelen asioita yrittäjyydestä. Mutta koska tämä ei ole yritykseni blogi, niin paljon muustakin kirjoitan.

      Poista

Kommentit ilahduttavat aina!