tiistai 26. elokuuta 2014

Susan Pihl - Anna-Mari Aronen: Unen taidot




Luin Susan Pihlin ja Anna-Mari Arosen kirjan Unen taidot. Takakannessa luvataan, että kirjan avulla voit voittaa unettomuuden ja uniongelmat ilman lääkkeitä. Voit oppia vapautumaan nukkumista vaikeuttavista elämänmalleista, voit oppia uusia itsetuntoa ja elämänhallintaa lisääviä toimintatapoja ja luot mieleesi tyyneyttä, lempeyttä ja joustavuutta ja tätä kautta voit saavuttaa hyvän unen.

Unen taidot keskittyy unettomuuden lääkkeettömään hoitoon. Sen ohjeet ja harjoitukset pohjautuvat kognitiiviseen psykoterapiaan ja tietoisen läsnäolon menetelmiin.

Millaisia vinkkejä kirjasta saa unettomuuteen?  Liikuntaa, säännöllistä päivärytmiä (ei päiväunia), sänkyyn pitäisi mennä vasta kun on uninen (ei siis pelkästään väsynyt),  terveellistä ruokaa, mindfulness- ja rentoutumisharjoituksia pitkin päivää (ei vain silloin kun makaa unettomana sängyssä). Vaivalloista, mutta uniterapeuttien kokemusten mukaan palkitsevaa, on vartin sääntö. Jos uni ei tule viidentoista minuutin jälkeen, niin nouse ylös sängystä ja tee jotain rauhallista. Mene takaisin sänkyyn vasta kun on unelias olo. Ja uudestaan ylös, jos edelleenkään vartin sisällä et saa unta.

Uneton pyörii sängyssä negatiivisten ajatusten kehässä. Ajatukset on käännettävä positiivisiksi. "Miksi kaikki muut pystyvät nukkumaan?" –tuskittelun voi kääntää toteamukseksi: "Jopa yhdellä viidestä aikuisesta on unettomuutta". Tai ajatuksen: "En selviydy huomisesta, jos en nyt nuku" voi muuttaa myönteiseksi ajatukseksi: "Saatan olla huomenna väsynyt, mutta olen selviytynyt väsyneenä ennenkin ja pärjään kyllä pari päivää pienellä unimäärällä."

Mielestäni kirjasta saa vinkkejä paljon muuhunkin kuin unettomuuteen. Kirjasta saa vinkkejä mielen hallinnan  harjoituksiin, tietoiseen läsnäoloon, tunteiden ja ajatusten säätelyyn, uskomus- ja ajatusmalleihin. Kirjasta saa keinoja ajatusten, tunteiden ja ydinuskomusten käsittelyyn. Kuten myös päivittäisiin vahvistuslauseisiin, joilla voi voimauttaa itseään.

Olen rauhallinen ja luottavainen.
Rakastan itseäni ja hyväksyn täysin itseni.
Olen elämäni voima ja auktoriteetti.
Tänään on hyvä päivä - tänään on minun päiväni.

Kirjassa käsitellään myös omaa arvomaailmaa, joita voi miettiä esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla:

Mitkä asiat ovat sinulle elämässäsi oikeasti tärkeitä?
Millaista elämää haluaisit elää?


Minulla on unentaidot välillä hukassa. Olen reagoinut unettomuudella moneen asiaan. Stressiin, isoon työmäärään. Iltaisin on saattanut pyöriä miljoona ajatusta päässä ja on ollut vaikea nukahtaa. Opiskeluaikoina nukuin usein huonosti ennen tenttejä. Lisäksi minulla on myös hormonaalista unettomuutta eli ennen menkkoja saattaa olla pari huonommin nukuttua yötä. Kuten myös täysikuun aikaan. Merkittävää on se, että en ole kärsinyt ollenkaan unettomuudesta sen jälkeen kun lähdin pois entisestä työpaikastani. Vaikka pää tällä hetkellä surisee asioita liittyen yritykseeni, en reagoi unettomuudella. Nukun yöt hyvin ja olen siitä onnellinen. Rakastan nukkumista!

Minulle on ollut tyypillistä velloa väsymyksessä: "Nyt olen nukkunut pari yötä huonosti ja olen aivan puhki". Nykyään pyrin ajattelemaan väsymyksen väsymyksenä, en liitä siihen enää ajatusta että olen ihan loppu. Pyrin ajattelemaan pikemminkin niin, että nyt nukuin pari yötä huonosti ja seuraavina öinä saan paikattua univelan. Kuten yleensä saankin.

Luulen, että mindfulness on auttanut minua rauhoittumaan ja nukahtamaan helpommin. Haastavinta on silloin jos herään aamuyöstä liian aikaisin enkä nukahda enää uudelleen "koska kohta se kännykkä kuitenkin piippaa". Eikä omaan väsymykseen yhtään ole auttanut se, että meillä on kaksi aamuvirkkua lasta, joille on täysin tuntematon ajatus se, että viikonloppuna tai lomilla voisi nukkua pidempään kuin normiarkena. Minä herkkäunisena herään tietenkin saman tien lasten herättyä. Silloin yritän hyräillä mielessäni lastenlaulua "kun nouset aamulla varhain silloin fiilis on parhain tsuppidaa...." 

Jos kärsit unettomuudesta, tämä kirja kannattaa lukea. Tai jos haluat miettiä omia uskomuksia, arvojasi tai saada tietoa mindfulnessista. Kirjassa on hyviä harjoituksia, joiden avulla voi pohtia omaa elämäänsä.

Kirjassa on 276 sivua ja tämä lukemani kappale on kirjaston.

2 kommenttia:

  1. Itse olen lukenut Unentaidot uudemman 2015 painoksen, ja ollut kyllä erittäin kiitollinen tästä kirjasta! Minulle itse asiassa lääkäri suositteli tätä teosta, kun menin rättiväsyneenä, itkuisena ja ahdistuneena hakemaan apua jo kuukausia kestäneeseen unettomuuteen. Sain toki myös lääkeapua, mutta sen lisäksi lääkäri kannusti lukemaan ko. kirjan. Kirja on auttanut minua enemmän kuin mikään pilleri aiemmin. Se, että olen opetellut rentoutumaan ja hengittämään oikein on ollut ehkä suurin askel kohti parempaa unta. Olen oppinut lievittämään stressiä ja olemaan myötätuntoisempi itseäni kohtaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun kommentoit postausta ja koet hyötyneesi kirjasta. Itse pidin kirjasta paljon. Tosi mukavaa, kun lääkäri suositteli kirjaa eikä tarjonnut vain pelkkää lääkereseptiä.

      Stressin lieventäminen ja myötätuntoisuus ovat tärkeitä asioita unettomuuden hoidossa, olen näistä ihan samaa mieltä.

      Poista

Kommentit ilahduttavat aina!