keskiviikko 14. tammikuuta 2015

Omat vahvuudet - haaste


Sain jo alkusyksystä Tanian silmin - blogista haasteen omiin vahvuuksiin liittyen. Mitkä ovat minun vahvuuksiani ja lahjojani? Tania haastoi bloggaajia tunnistamaan omia vahvuuksiaan, hyväksymään ja myöntämään ne sekä uskaltamaan sanomaan ne ääneen. Ilman, että tuntisi olonsa itserakkaaksi. Haaste hukkui syksyllä yrityksen perustamiskiireisiin, mutta nyt tuntui sopivalta hetkeltä kaivaa luonnos esille ja kirjoittaa teksti valmiiksi.

Minun, Helin, vahvuuksiani ovat:

Olen rohkea. Tämän olen kuullut aika monta kertaa elämäni aikana. Olen uskaltanut tehdä elämässäni rohkeita ratkaisuja. Olen irtisanoutunut kaksi kertaa vakituisesta työsuhteesta ja lähtenyt kohti toisenlaista tapaa tehdä työtä, vähän epävarmalle, mutta onnellisemmalle polulle. Viimeisin irtisanoutuminen johti yrittäjyyteen.

Olen pohdiskelija. Tykkään pohtia asioita, päästä pohdinnoissani vähän pintaa syvemmälle.

Olen innostunut kehittäjä. Mitä tahansa teenkin, tykkään tehdä sitä hyvällä draivilla, viedä asioita eteenpäin. Visioida uutta.


Olen elämänmyönteinen ja positiivinen. Toki on notkahduksia välillä, mutta yleensä en kovin pitkään ryve negatiivisuudessa, vaan löydän asioista nopeasti sen toisen puolen.

Olen luotettava. En kerro eteenpäin sellaisia asioita, joita ei ole tarkoitettu kerrottavaksi ja juoruttavaksi eteenpäin.

Olen hyvä äiti. Minä olen paljon lasten kanssa. Olen aina tykännyt leikkiä, lukea ja pelata poikieni kanssa. Olen läsnä heidän arjessaan. Tiedän lasteni asioista. Rakastan heitä ja he rakastavat minua.

Sitten on näitä piirteitä, joita voisi kirjoittaa, mutta sitten mieleeni tulee, että meneekö tämä nyt jo kehumiseksi? Olen lämminhenkinen, minun kanssani on helppo olla. Minua on helppo lähestyä. Moni sanoo, että seurassani tuntuu kotoisalta ja luontevalta. Muistan kun entisessä työssäni moni sanoi, että sähän oot ihan tavallinen etkä mikään "virallinen sossuntäti". En ole turhantärkeä.

Minä tein taannoin yrittäjyys -kurssiin liittyen uniikki -minä tehtävän, jossa kysyin viideltä ystävältäni, mitä uniikkeja piirteitä ja vahvuuksia he näkevät minussa. Heidän viestinsä olivat upeaa luettavaa. Siellä oli myös sellaisia piirteitä, joita en itse näe itsessäni. Moni kirjoitti minun kestävän paineen alla työskentelyä uskomattoman hyvin. Itsestäni ei aina tunnu siltä, mutta ehkä minulla on kykyä toimia rauhallisesti stressaavissa tilanteissa ja sietää painetta. Ainakin minulla on paljon kokemusta stressaavista tilanteista. Sekä edellisessä työssäni että nyt yrittäjänä. Elämänmyönteisyys, ilo, rohkeus, innostus itsen kehittämiseen luki myös lähes kaikissa ystävieni viesteissä.

Millaisia vahvuuksia sinulla on? Miltä tuntuisi kirjoittaa ne blogiin? Tuntuisiko se itsen kehumiselta? Nappaisiko joku haasteen mukaansa?

ps. Tanian blogin kirjoitus aiheesta: Omien vahvuuksien sanominen ääneen ei tee kenestäkään itserakasta

Kuvat on otettu ratkaisukeskeinen valmentaja - opintojeni voimauttavan valokuvauksen tehtävää varten.

11 kommenttia:

  1. Kiitos että teit tämän :) Oli ihana lukea sinun vahvuuksista ja kauniisti ovat myös ystävät kertoneet piirteistäsi. Ne on arvokkaita lahjoja. Tuo vois olla mielenkiintoista luettavaa miten muut kokee ne omat hyvät puolet!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haaste on tosiaan ollut luonnoksissa pitkään, nyt tuntui oikealta ajalta kirjoittaa se valmiiksi ja julkaista.

      Minulla nuo ystävien kommentit liittyivät yrittäjyyskurssini tehtävään, jossa kuului kysellä ystäviltä omia vahvuuksia ja miettiä, miten voi nämä vahvuudet liittää yrittäjyyteen ja omaan markkinointiin. Ja tosiaan nuo kommentit ovat arvokkaita lahjoja. Olen kiitollinen niistä.

      Poista
  2. Omien vahvuuksien löytäminen ja tunnustaminen, saati ääneen sanominen ei ole helppoa. Hyvä, että uskalsit! Minäkinvoisin tämän tehdä. Tosin ihan vain itselleni. Omaan muistikirjaan. Tai miksei jopa blogiinkin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Omien vahvuuksien ääneen sanominen tai kirjoittaminen ei ole helppoa, se on totta. Minullakin on olo, että ajatteleeko joku nyt, että siinä se vain kehuskelee itseään.

      Ota ihmeessä haaste vastaan ja kirjoita blogiin!

      Poista
  3. Omien vahvuuksien tunnistaminen on tärkeää. Moni kyllä osaa sanoa ne ei-niin-mairittelevat ominaisuutensa, mutta kun kysyy missä olet hyvä tai mikä sinussa on parasta, niin mykkyys iskee ;-) Parempi kuitenkin oppia katsomaan itseään rehellisesti ja nähdä hyvät puolet, niiden avullahan me pääsemme elämässämme eteenpäin.

    Oikein mukavaa viikonjatkoa sinulle =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on totta, että omien vahvuuksien tunnistaminen on tärkeää. On niin tyypillistä, että tietää noin sata asiaa, missä ei ole hyvä.

      Mukavaa viikonjatkoa sinullekin. On mukavaa, kun olet niin aktiivinen kommentoija blogissani!

      Poista
  4. Ei mene itsekehun puolella vaan tämä oli mahtava. Tämä on yksi niistä vaikeimmista haasteista eli itsessään tunnistaa ne hyvät puolet. Se on vahvuutta ja viisautta. Itsensä kehuminen muita molliessa on ikävää ja kaksiteräinen miekka. Mutta tässähän ei ole lainkaan siitä kysymys vaan juurikin omien vahvuuksien tunnistamisesta. Jotain oppia voisimme ottaa parjatusta jenkkikulttuurista, lupaa tavotella onnea ja juurikin tunnistaa omat vahvuudet ja uskaltaa vielä sanoa ne ääneen.

    Tämä oli mahtava juttu, nyt olet kuules mun esikuva, kun olen aina ruotimassa niitä puutteitani ja sitten vikisen alhossa taas.:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanista sanoistasi! Lienee aika pitkälti suomalainen kansankulttuuri, joka tekee meistä kovin vaatimattomia ja tuntuu vaikealta nostaa esille omia hyviä puolia ja vahvuuksia. "Minähän nyt vaan olen tällainen.....".

      Otapa haaste vastaan! Olisi mukavaa lukea sun vahvuuksista.

      Poista
  5. Ihania kuvia sinusta ^_^ tuli jotenkin tuo teksti vielä lähemmäs ja elävämmäksi. Juurikin sellaiseksi, että nuo kehut on helppo uskoa. Ja tuollainen ystävien kehu on oikeasti mieltälämmittävää luettavaa.

    Joskus toisinaan, kun kaapin perukoilta sattuu käsiini ysillä luokkatovereiden tekemä lautanen (tehtiin sellaiset jokaiselle luokkatoverille), joka on täynnä positiivisia sanoja minusta, sekin lämmittää. :) (No, kolmas osa sanoista oli "kova puhumaan, puhelias, suu käy ku sakastin ovi, hyvä puhumaan" - tyyppisiä , mutta voi kai nekin kehuna ajatella :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kiitos paljon sanoistasi! Nuo "lautaset" tai paperille kirjoitetut positiiviset sanat ovat hurjan tärkeitä. Kyllä ne lämmittää mieltä.

      Juu juu, ilman muuta puheliaisuus on kehumista!

      Poista
    2. Kirjoitin vähän hassusti. Tarkoitin, että puheliaisuus on positiivinen ominaisuus.

      Poista

Kommentit ilahduttavat aina!