sunnuntai 26. heinäkuuta 2015

Hetkessä: Intialainen päähieronta


Hetkessä - postaussarjani ensimmäinen postaus käsittelee intialaista päähierontaa. Olin ajatellut, että kokeilen sitä joskus. Nyt lähtökohta minulla oli todellinen tarve. Minulla oli päätä jomottanut jo pari päivää ja niska-hartiaseutuni oli totaalisessa jumissa. Pyysin miestä hieromaan, hän jaksoi hieroa 3 minuuttia (siis oikeesti). Laitoin kylmä- ja kuumageelejä niskaan. Ei juurikaan apua. Venyttelin. Sattui. Aloin googlailla, olisko meidän läheltä saatavilla aikaa hierontaan tai vyöhyketerapiaan näin heinäkuussa, loma-aikaan. Heikolta näytti ensin, mutta sitten löysin läheisestä kauneuskeskuksesta intialaisen päähieronnan. Siellä oli vapaana illan viimeinen aika, sinne siis.

Minut vietiin tunnelmalliseen huoneeseen, jossa istuin tuolille. Huoneessa paloi muutama kynttilä ja taustalla soi rauhallista meditatiivista musiikkia. Ensin minulle kerrottiin intialaisesta päähieronnasta, sen jälkeen minulle tuoksutettiin muutamaa öljyä ja sain valita niistä mieluisen. Valitsin vähän yllättäen ruusuntuoksun. Yleensä en pidä ruusuntuoksusta, nyt se tuntui parhaimmalta. Öljyä käytettiin niskan hierontaan. Minua pyydettiin hengittämään muutaman kerran syvään ja sen jälkeen alkoi varsinainen hieronta.


Intialaisessa päähieronnassa käsitellään hartiaseutu, olkavarret, niska, pää, kasvot ja korvat. Hoitosarjaan kuului erilaisia hierontaliikkeitä, taputuksia ja "tukistuksia". Intialainen päähieronta perustuu vanhaan hoitotraditioon ja nykyisessä hoitotekniikassa hyödynnetään lisäksi klassista hierontaa, shiatsua ja akupisteitä. Intialainen päähieronta suoritettiin vaatteet päällä ja istuin tuolilla. Hoito kesti noin 45 minuuttia.

Ja mitä kävi päänsärylleni? Se hävisi. Niska-hartiaseudun jännitykset helpottivat huomattavasti ja tuhnuinen olo päästäni hävisi kokonaan. Olo oli rentoutunut. Niska-hartiaseutuni vaikuttaa olevan nyt sen verran paljon jumissa, että pitäisi käydä useampi hoitokerta, jotta jumit täysin avautuisivat. Seuraava aikani on huomenna ja odotan jo nyt rentouttavaa ihanaa päähierontaa.

Oletko sinä kokeillut intialaista päähierontaa?


10 kommenttia:

  1. Kokeilin tätä kerran eräällä leirillä. Venäläinen kiropraktikko, joka "intialaisen" päähieronnan teki, oli aika... sanotaanko... kovaotteinen ja ripeä... ;) Siirtyi lopuksi rusauttelemaan selkärankaani, joka olikin ihan jumissa. Siinä hän oli hyvä. Olisi kiva kokeilla uudestaan semmoista rentouttavasti tehtyä hierontaa, jossa olisi mukana just öljyjä ja musiikkia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinulla taisi olla aika erilainen kokemus kuin minulla. Minulle intialainen päähieronta tehtiin hyvin rauhallisesti ja hellävaraisesti. Voi olla, että minunkin selkärankani kaipaisi jonkinlaista "rusauttelua".

      Suosittelen kokeilemaan toisenkin kerran intialaista päähierontaa, luultavasti kokemus on erilainen kuin eka kokemuksesi.

      Poista
  2. Minä olen monta kertaa haaveillut intialaisesta päähieronnasta, mutta en ole löytänyt sopivaa paikkaa. Haluaisin ehdottomasti kokeilla! Kiva, että se auttoi päänsärkyysi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen kokeilemaan! Se on tietenkin aina yksilöllistä, mikä toimii kullakin, mutta minulla päänsärky hävisi täysin tuon hoidon aikana. Ja niska-hartiakivut helpottivat huomattavasti. Huomenna sitten uusi hoitokerta.

      Poista
  3. Siis aah ja ooh. Olen ystävälle antanut lahjaksi intialaisen päähieronnan ja haaveillut siitä itsekin. Juuri nyt tältä istumalta olisin sen tarpeessa. Se on jännä miten kosketushoidossa päänsärky häviää ja miten rentouttavaa on kun mm.päänahkaa hierotaan. :)

    Kivaa sunnuntaita <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä pidän tosi paljon kosketushoidoista. Sekin on nautinnollista, kun kampaaja hieroo hiukset hiustenpesun yhteydessä. Suosittelen kokeilemaan!

      Mukavaa sunnuntaita sinullekin!

      Poista
  4. Olen kerran kokeillut, rentouduin kyllä ja tukistuksilla heräsin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla ne tukistuksetkin olivat aika lempeitä. Rentouttavaa se oli kyllä ja ihanaa päästä tänä iltana uudelleen hierontaan.

      Poista
  5. Kylläpä kuulosti mukavalta kokemukselta.Pitäisi ehkä kokeilla joskus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se oli mukava kokemus. Tänään olin jo toisen kerran ja niska-hartiaseudun jännitykset alkavat selvästi laueta.

      Poista

Kommentit ilahduttavat aina!