torstai 31. joulukuuta 2015

Kysymyksiä uuteen vuoteen



Muistan jo kouluikäisenä miettineeni vuoden vaihteessa kulunutta vuotta ja tulevaa. Millainen vuoteni on ollut, mitä haluan ottaa siitä mukaani, mitä jättää taakseni ja millaisia odotuksia minulla on seuraavaan vuoteen. Minulle, kuten monelle muullekin, vuoden vaihde on hyvää aikaa pohtia omaa elämää ja omia arvoja. Missä menen nyt, millaista elämää haluan elää. Elänkö oikeasti arvojeni mukaista elämää. Vai onko elämäni täyttynyt asioista, joita en enää haluaisi olevan mukana elämässäni.

Kirjoitin muutaman kysymyksen, joiden avulla voit miettiä mennyttä vuotta ja suunnata ajatuksiasi kohti tulevaa.

* Millä sanoilla kuvaisit vuotta 2015?
* Mikä tunnelma tai väri kuvaisi parhaiten vuottasi 2015?
* Mistä olet kiitollinen kuluneessa vuodessa?
* Mikä oli parasta vuodessa 2015?
* Mitä opit itsestäsi kuluneen vuoden aikana?
* Mitä haluat ottaa mukaasi vuodesta 2015? Entä mitkä asiat haluat jättää elämästäsi pois?
* Mitä toivot alkavalta vuodelta?
* Minkä asian järjestyminen olisi sinulle kaikkein tärkeintä?
* Mitkä asiat tulevat olemaan eri lailla hyvässä, toimivassa tilanteessa?
* Mitä odotat eniten vuodelta 2016?
* Mitä kohti etenet vuonna 2016?


Säilyttäköön uusi vuosi sen, mitä rakastat. Tuokoon tullessaan sen, mitä kaipaa. Vieköön mennessään sen, mitä taakkana kannat. Hyvää uutta vuotta!

6 kommenttia:

  1. Hyvää uutta vuotta Heli ja koko perhe! Listasit hyvä, isojakin kysymyksiä. Sellaisia joita olen osin mietiskellyt ja joita pohdin lisää - nyt sinun listasi avulla.

    Moni asia elämässäni saa aikaan iloa, mutta on myös sellaisia ahdistavia asioita, joita voisin muuttaa itse. Niiden pohdiskeluun tuosta listasta on toivottavasti iso apu.

    <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, jos kysymyksistäni on apua pohdiskeluusi. Täytyy myöntää että nuo kysymykset aiheuttavat myös minulle pohdinnan paikkoja. Moni asia on hyvin, mutta jotkut ovat vinksahtaneet erilaisiksi kuin pitikään mennä. Olenko valmis tekemään muutoksia ja millaisia, sitä nyt mietin.

      Hyvää uutta vuotta teidän koko perheelle!

      Poista
  2. Minä olen ihan samanlainen eli jo pienenä kokenut vuodenvaihteen merkittävänä pohdiskelun aikana. Edelleenkin odotan uutta vuotta innolla ja olen onnistunut säilyttämään sen lapsenomaisen jännityksen siitä, mitä uusi vuosi tuo tullessaan.

    Tosi hyviä kysymyksiä nuo ja auttavat pohdiskelussa, itellä kun on nyt se olo, että en saa mistään ajatuksesta kiinni. Kiitos :)

    Ihanaa uutta vuotta sinulle ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva jos kysymyksistä on hyötyä. Minäkin muistelen jo hyvin pienenä pohtineeni paljon elämää uuden vuoden alkaessa.

      Ihanaa uutta vuotta sinullekin!

      Poista
  3. Ihanaa uutta vuotta!

    Minä olen viettänyt useita hetkiä muistellen vuotta 2015, joka oli tosi hyvä. Oikeastaan olen jo siinä samalla vastannut kaikkiin hyviin kysymyksiisi. Tiedän, mitä kohti haluan mennä, mutta tiedän myös heikkouteni. Olen niin näiden epäterveellisten elämäntapojeni orja, että muutos ei tapahdu nopeasti ja se on varmasti välillä kivuliasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin tiedän mitä kohti haluan mennä ja omat heikkoudet ovat myös täysin tiedossa. Minulla kulunut vuosi on myös ollut epäterveellisempi kuin esim. vuosi 2014 ja taas olisi tavoitteena päästä irti liikasokerista.

      Hyvää vuotta 2016 sinulle ja koko teidän perheelle!

      Poista

Kommentit ilahduttavat aina!